Efektivne tehnike učenja za studente i srednjoškolce
Učenje vam je noćna mora, a pismeni i kolokvijumi se bliže? Ne brinite, niste sami u agoniji. Veliki izbor školskih knjiga i udžbenika za osnovce kroz koje smo svi prolazili, nekada se činio kao veliki zalogaj, a onda je usledila srednja škola, a za neke i fakultet – čuvena Analiza na FTN-u, Rimsko pravo na Pravnom fakultetu i Politički sistem EU na FPN-u su samo neka štiva koja studentima zadaju glavobolje. Stoga smo za vas izdvojili tehnike za učenje kako biste što lakše “preživeli” kontrolne zadatke i ispitne rokove!
Učenje vam je noćna mora, a pismeni i kolokvijumi se bliže?
Ne brinite, niste sami u agoniji.
Veliki izbor školskih knjiga i udžbenika za osnovce kroz koje smo svi prolazili, nekada se činio kao veliki zalogaj, a onda je usledila srednja škola, a za neke i fakultet – čuvena Analiza na FTN-u, Rimsko pravo na Pravnom fakultetu i Politički sistem EU na FPN-u su samo neka štiva koja studentima zadaju glavobolje.
Stoga smo za vas izdvojili tehnike za učenje kako biste što lakše “preživeli” kontrolne zadatke i ispitne rokove!
#1 Pomodoro tehnika za učenje za bolju koncentraciju
Pomodoro tehnika je jednostavna, ali efektivna metoda učenja koja se fokusira na organizaciju vremena i produktivnosti.
Ovaj princip uključuje fokusiranje na određeni zadatak tokom kratkih perioda, poznatih kao „pomodori“, nakon čega usleđuje pauza (vaša nagrada).
Pomodoro tehnika se sastoji od 5 koraka:
- Odabir zadatka koji treba da se obavi.
- Postavljanje tajmera na 25 minuta, što je dužina jednog pomodora.
- Rad na zadatku do kraja pomodora bez prekida.
- Nakon svakog pomodora, pravite pauzu od 5 minuta.
- Nakon 4 pomodora, napravite dužu pauzu od 15 do 30 minuta.
Ključna prednost ove tehnike je u tome što se učenje organizuje u kratkim periodima, što pomaže u održavanju koncentracije i motivacije.
Uz to, pauze nakon svakog pomodora pomažu u smanjenju zamora i povećavaju efikasnost učenja, što je posebno značajno za online nastavu i učenje, usled činjenice da provodite vreme ispred ekrana.
Evo nekoliko saveta za primenu Pomodoro tehnike tokom učenja:
- Odaberite jedan zadatak koji želite da završite i fokusirajte se na njega tokom jednog pomodora.
- Isključite sve ometajuće faktore, kao što su mobilni telefoni, društvene mreže i televizor.
- Pauze su važne, koristite ih da se odmorite, prošetate, popijete vodu ili napravite neku drugu kratku aktivnost. Pokušajte da ne listate videe na TikTok-u ili reels-e na Instagramu.
- Koristite tajmere za praćenje svog vremena i budite sigurni da ne prekoračite 25 minuta za jedan pomodoro.
- Nakon 4 pomodora, napravite dužu pauzu da se odmorite i osvežite.
Ukoliko primetite da su vam kratki periodi prekratki ili da bi vam više od 5 minuta pauze prijalo, možete modifikovati tehniku.
Važno je da je prilagodite svojim potrebama i učinite svoje učenje efektivnijim!
#2 Feynman tehnika za razumevanje novih koncepata
Feynman tehnika za učenje je princip koji je osmislio fizičar Richard Feynman. Ova tehnika sadrži jasna i kratka pravila koja mogu pomoći studentima da bolje razumeju i zapamte informacije.
Feynman tehnika se sastoji od 4 koraka:
- Izaberite koncept koji želite da naučite i napišite ga na papir.
- Objasnite koncept kao da ga objašnjavate nekome ko nema nikakvo znanje o tome. Pokušajte da objasnite koncept u jednostavnim rečima i primerima koje biste koristili u svakodnevnom životu.
- Koristite analogije i ilustracije da biste pomogli u objašnjenju koncepta na što jednostavniji način.
- Ponovite postupak kada god naletite na neki novi koncept.
Ključni deo Feynman tehnike je taj da se koncept objašnjava na jednostavan način. To može pomoći studentima da razumeju i zapamte podatke i esenciju predmeta, jer se fokusiraju na primarne ideje i povezuju ih sa svakodnevnim životom.
Feynman tehnika za učenje može biti korisna za razumevanje i pamćenje novih koncepta. Primenom ove tehnike, možete bolje pripremiti gradivo za testove, što je odlično za kolokvijume i kontrolne.
#3 Tehnika mape uma za vizuelno pamćenje informacija
Mape uma su vizuelne prezentacije informacija koje pomažu u organizovanju i pamćenju koncepta i ideja.
One se mogu koristiti za bilo koji predmet ili zadatak, a mogu biti korisne za različite aspekte učenja, kao što su pamćenje, razumevanje i povezivanje različitih ideja.
Osnovna zamisao mapa uma je da se ideja ili koncept postavi u središte stranice, a zatim se koriste grane koje se razgranavaju iz središta kako bi se organizovale informacije i ideje u hijerarhijski format. Grane predstavljaju povezanosti između ideja i podataka, dok slike, simboli i ključne reči pomažu u pamćenju.
Evo nekoliko koraka koji vam mogu pomoći da primenite tehniku mapa uma tokom učenja:
- Izaberite ključni koncept koji želite da organizujete.
- Nacrtajte središnji element mapa uma na papiru i stavite ga u sredinu stranice.
- Nacrtajte grane koje se odvajaju od centralnog elementa i predstavljaju ključne kategorije ili ideje vezane za centralni element.
- Koristite slike, simbole i ključne reči da biste opisali i pamtili svaku granu.
- Odvojite se od centralnog elementa i razvijajte svaku granu sa novim granama i područjima u skladu sa hijerarhijskim odnosom ideja i podataka.
- Koristite boje da biste istakli važne elemente.
Mapa uma se može koristiti za različite aspekte učenja, kao što su:
- Planiranje eseja ili prezentacije: Možete koristiti mapu uma da organizujete svoje ideje i napravite plan pre nego što počnete sa pisanjem.
- Memorisanje gradiva: Možete koristiti mapu uma da organizujete i pamtili ključne ideje, datume ili definicije.
- Povezivanje različitih ideja: Možete koristiti mapu uma da povežete ideje iz različitih predmeta ili različitih delova gradiva.
Mapa uma može biti korisna jer je vizuelna i interaktivna. To znači da možete lako videti korelaciju između ideja i informacija, što može pomoći u razumevanju i pamćenju.
Nadamo se da vam je ovaj blog tekst bio koristan i zanimljiv, te da smo uspeli da vam pružimo dovoljno relevantnih informacija i saveta kako biste uspešnije organizovali vaše učenje – Želimo vam puno sreće u predstojećim kontrolnim zadacima i ispitnim rokovima!
Tekst je preuzet sa sajta: https://beleske.com/