Pitanje savetnici

U kom smeru iz gimnazije je matematika najbolja? I da li mogu da se bavim njom iako nisam nadarena za matematiku?

Krenula sam u osmi razred, a već dve godine razmišljam šta da upišem, generalno čime da se bavim. Odlučila sam se za gimnaziju iz susednog grada i imam dva smera između kojih se veoma dvoumim. Prirodni ili odeljenje za nadarene iz informatike (IT ću ga zvati u tekstu pitanja). Da li možda znate na kom od ova dva smera je jača matematika, to bi mi verovatno pomoglo u odabiru. Takođe moram napomenuti koliko volim i hemiju, zanimaju me i astronomija/svemir, veštačka intaligencija i formalne nauke. Razmišljala sam i o fakultetu i za sad sam za cilj uzela MATF. Problem mi nastaje što izgubim motivaciju kada se setim da nisam nadareno dete za matematiku, generalno prirodne nauke. Svaki svoj rezultat iz pridonih i društvenih nauka u školi i na takmičenjima sam postigla uz puno rada i vežbanja. Takođe, nisam sigurna koliko je matematika pravi izbor? Da li bih bila srećna u toj oblasti, iako me ispunjava? Da li su možda bolje društvene nauke za mene, pošto sam čitala i zanimaju me nekim delom psihologija, pravo i filozofija?

40
pre 2 nedelje

Odgovor savetnice:

Sjajno je što već sada razmišljaš o budućim opcijama i što si prepoznala koje su to oblasti koje te interesuju!

Potpuno je razumljivo što se dvoumiš oko izbora smera, i to jeste jedna velika i važna odluka, ali svakako ne možeš pogrešiti ni sa jednom opcijom u ovom trenutku, zato što samo pohađanje gimnazije otvara mogućnost studija različitih fakulteta. Posebno je važno da budeš svesna da, pre samog upisa na fakultet, pred tobom stoje još četiri godine, a za taj period mogu da ti se promene i interesovanja, želje i potrebe. S tim u vezi, imaš još sasvim dovoljno vremena da odlučiš šta je ono čime želiš da se baviš. :)

Prema informacijama koje sam pronašla, specifični predmeti iz matematike postoje samo u odeljenjima specijalizovanim za matematiku, dok su za IT odeljenje specifični predmeti iz oblasti programiranja. To u praksi znači da, s obzirom da nema izdvojenog sadržaja u ovim odeljenjima, te “jačina” nekog predmeta u mnogome zavisi kako će ga profesor/ka preneti, i koliko će učenik pažnje i vremena izdvojiti za učenje. 

Ukoliko je tvoja želja da se više usmeriš na prirodno-matematičke nauke ili tehničko-tehnološke, upis u specijalizovano IT odeljenje može da ti omogući malo više predznanja iz oblasti IT-a, i da ti u u tom kontekstu da prednost kada dođe do upisa na fakultet i savladavanja nekih predmeta sa kojima bi se možda tvoji vršnjaci tada sreli prvi put. Sa druge strane, na prirodno- matematičkom smeru bi se susrela sa drugim, opštim ili društvenim predmetima koji mogu biti jako dobra osnova za dalje. 

Napisala si i da je svaki tvoj rezultat bio ostvaren uz puno rada i puno vežbanja, i to je zaista sjajno! Odgovornost prema obavezama i učenju je često ono što pravi razliku između uspešnih i manje uspešnih. Postoji puno primera mladih ljudi koji uz sav talenat nisu želeli da posvete vreme i energiju nečemu, a i onih koji su sa druge strane, postigli ogroman uspeh kroz trud i rad. Kako se tvoje obrazovanje proširuje, pred tobom će se nalaziti sve zahtevniji zadaci, i to je normalno, kroz to prolaze svi u sistemu obrazovanja. Međutim, svaki izazov može da se prevaziđe ukoliko odlučiš da mu posvetiš vreme i energiju. 
Kada je u pitanju tvoja nedoumica oko toga da li je matematika pravi izbor za tebe ili su to ipak društvene nauke, možda je ovo pravi momenat da razmisliš o tome kako bi volela da izgleda tvoj savršeni posao. Da li bi radila više sa ljudima, ili više uživaš u samostalnom radu, kako želiš da izgleda jedan tvoj radni dan, da li ti više odgovara neko “mirnije” radno okruženje ili ti prija intenzivnija dinamika, da li bi volela veći tim ljudi oko sebe, ili želiš da to ipak bude manji broj saradnika… Kad daš sebi odgovore na ova pitanja, razmisli o tome koje zanimanje bi moglo da bude opcija, ili koja zanimanja u skladu sa tim dolaze u obzir. Na linku ovde, možeš da istražiš našu bazu zanimanja, i da razmotriš neke od mogućnosti.