Baza zanimanja
Automehaničar/ka
Osnovni poslovi automehaničara su održavanje, popravke pojedinačnih strujnih kola i motora sa unutrašnjim sagorevanjem i sistemom za prenos snage i generalni remont vozila.
Prilikom redovnog održavanja vozila, automehaničar se rukovodi uputstvima proizvođača. On zamenjuje ili dopunjuje odgovarajuće tečnosti, kontroliše i podešava rad pojedinih mehanizama, zamenjuje istrošene delove, priteže zavrtnje i podmazuje pokretne delove. Automehaničar obavlja i delimično održavanje karoserija, ramova i zaštite od korozije, te ispituje motore sa unutrašnjim sagorevanjem, kočione uređaje, sisteme za paljenje i uređaje za prečišćavanje izduvnih gasova.
Ukoliko se radi o kvarovima ili greškama u radu automobila, automehaničar mora prvo da ustanovi njihov uzrok, a zatim odgovarajućim alatima rastavlja pojedine komponente vozila. Popravlja kvar zamenom istrošenog dela ili popravkom pokvarenog mehanizma.
Prilikom generalnog remonta, automehaničar mora pregledati i rastaviti sve sklopove, očistiti pojedine delove, proveriti njihovu upotrebljivost i popraviti ili zameniti istrošene delove. Nakon završne popravke i montaže, automehaničar testira i podešava rad sklopova.
U velikim radionicama za popravku i servis, automehaničar je specijalizovan za određene marke automobila, a ponekad se bavi samo određenim automobilskim komponentama, na primer, agregatima, kočionim sistemima, menjačima, šasijama itd.
Automehaničar mora da poznaje tehnologiju automehaničarstva koja obuhvata znanja iz oblasti mašinskih elemenata, posebno motora sa unutrašnjim sagorevanjem, elektro i elektronske tehnike, hidraulike i pneumatike. On mora da poznaje tehničku dokumentaciju, osnove tehničkog crtanja, tehničko dimenzionisanje, osnove tehnologije materijala itd. Mora da stekne znanja iz merenja fizičkih veličina, sagorevanja goriva i regulacije automobilskih sistema. Takođe, mora da poznaje osnove termodinamike, elektronike i računarstva, ekologije i bezbednosti na radu, zaštite od požara.
Prilikom redovnog održavanja vozila, automehaničar se rukovodi uputstvima proizvođača. On zamenjuje ili dopunjuje odgovarajuće tečnosti, kontroliše i podešava rad pojedinih mehanizama, zamenjuje istrošene delove, priteže zavrtnje i podmazuje pokretne delove. Automehaničar obavlja i delimično održavanje karoserija, ramova i zaštite od korozije, te ispituje motore sa unutrašnjim sagorevanjem, kočione uređaje, sisteme za paljenje i uređaje za prečišćavanje izduvnih gasova.
Ukoliko se radi o kvarovima ili greškama u radu automobila, automehaničar mora prvo da ustanovi njihov uzrok, a zatim odgovarajućim alatima rastavlja pojedine komponente vozila. Popravlja kvar zamenom istrošenog dela ili popravkom pokvarenog mehanizma.
Prilikom generalnog remonta, automehaničar mora pregledati i rastaviti sve sklopove, očistiti pojedine delove, proveriti njihovu upotrebljivost i popraviti ili zameniti istrošene delove. Nakon završne popravke i montaže, automehaničar testira i podešava rad sklopova.
U velikim radionicama za popravku i servis, automehaničar je specijalizovan za određene marke automobila, a ponekad se bavi samo određenim automobilskim komponentama, na primer, agregatima, kočionim sistemima, menjačima, šasijama itd.
Automehaničar mora da poznaje tehnologiju automehaničarstva koja obuhvata znanja iz oblasti mašinskih elemenata, posebno motora sa unutrašnjim sagorevanjem, elektro i elektronske tehnike, hidraulike i pneumatike. On mora da poznaje tehničku dokumentaciju, osnove tehničkog crtanja, tehničko dimenzionisanje, osnove tehnologije materijala itd. Mora da stekne znanja iz merenja fizičkih veličina, sagorevanja goriva i regulacije automobilskih sistema. Takođe, mora da poznaje osnove termodinamike, elektronike i računarstva, ekologije i bezbednosti na radu, zaštite od požara.
auto-servisu, auto-salonu, auto-kući, servisnom centru, rent-a-car agenciji i slično.
Kursevi i stručna osposobljavanja.
Praksa i samoinicijativno učenje veštine.
do 48 sati nedeljno
Radno vreme je fleksibilno.
- Komunikacijske (veštine međuljudske interakcije)
- Organizacione
- Analitičko razmišljanje
- Pomagačke, humanističke
- Misaonost
- Skoncentrisanost
- Udubljenost
- Savesnost, odgovoronost
Prijatan osećaj kada vlasniku automobila otklonite kvar ili mu rešite problem.
Na poslu je često izložen neprijatnim mirisima i štetnim gasovima, prljavštini i otpadnim proizvodima.
Automehaničar mora biti vešt u praktičnom radu, snalažljiv i sposoban da proceni situacije koje nastaju i da preduzme promišljene korake. Mora imati smisla za rešavanje tehničkih i mehaničkih problema, što je posebno važno pri donošenju odluka o popravci raznih delova automobilskih motora i raznih mehanizama. Automehaničar mora imati spretne ruke za montažu i demontažu ponekad teško dostupnih delova vozila, mora imati normalan vid i razlikovati boje i mirise.
U ovom poslu ima mogućnosti za napredovanje.
Uzimajući u obzir promene na tržištu rada, za ovo zanimanje će biti posla za 5 narednih godina.