Baza zanimanja

Autolimar/ka

Autolimar popravlja, montira, demontira, a ponekad i izrađuje dijelove automobilskih okvira, karoserija i dijelova nadgradnje osobnih vozila, teretnih vozila, autobusa, prikolica...

Posao autolimarskog radnika se razlikuje u zavisnosti od toga da li je zaposlen u automobilskoj industriji, odnosno proizvodnji ili u uslužnoj delatnosti:
U automobilskoj industriji, autolimarski radnik radi na izradi, montaži, ispitivanju i podešavanju delova karoserije automobila. Na ram karoserije, od profilisanog gvožđa, čelika ili aluminijuma, limar montira odgovarajuće limove koje je prethodno oblikovao na presama ili, ređe, ručnim skidanjem. Delovi karoserije su međusobno povezani ili pričvršćeni za ram vijcima, zakovicama, tačkastim i autogenim zavarivanjem.

U uslužnim djelatnostima, limarija se bavi održavanjem rama vozila, demontažom, montažom i ispitivanjem autodijelova. Autolimari popravljaju oštećene delove karoserije automobila ili ih zamenjuju novim. Prilikom izrade novih karoserija pripremaju lim za karoseriju, ocrtavaju, seku, seku i oblikuju u toplim i hladnim uslovima, spajaju zavarivanjem, a zatim ga obrađuju i štite. Povezuju elemente karoserije na vozilu. Pored karoserija, popravljaju, proizvode i zamenjuju ivičnjake, blatobrane, pragove i izduvne cevi. Rastavljaju branik, poklopac motora i vrata prtljažnika. Mehanički čiste delove automobila, seku trule delove, ispravljaju štancane delove u toplim i hladnim uslovima. Pripremaju karoseriju za veće radove, ispravljaju i razvlače karoseriju mehaničkim i hidrauličnim nosilima i vrše merenja tokom istezanja. Obavljaju ručnu i mašinsku obradu, fino poravnanje i brušenje. Takođe održavaju i spajaju noseće delove prikolica i štite spoljašnje i unutrašnje delove od korozije.

Autolimar mora biti u stanju da čita tehničku dokumentaciju, izradi plan rada, da poznaje geometriju dizajna (skiciranje i crtanje opna i rezova, i skiciranje i čitanje funkcionalnih šema električnih, pneumatskih i hidrauličnih kola na vozilu), osnove proračuna i računarstva, tehnologije i obrade materijala koje koristi u svom radu. U svom radu koriste različite uređaje: termičke rezače metala, hidraulične dizalice, pneumatske čekiće i ručne alate. Koriste čeljusti, merne alate i alate za stezanje, a koriste se i skice iz tehničkih priručnika. Autolimari moraju poznavati osnovnu strukturu i funkcije mašina i uređaja za obradu i montažu, uređaja za dizanje vozila, za električna, hidraulička i pneumatska merenja i specijalnih alata i uređaja za popravku mehaničkih oštećenja delova vozila.
autoindustriji, auto servisima, autolimarskim radionicama, kao i u specijalizovanim radionicama za popravku i restauraciju oldtajmera ili luksuznih vozila. Takođe, mogu se zaposliti u industriji kamiona, autobusa i drugih vrsta vozila.
Obuke.
Praksa i samoinicijativno učenje veštine.
do 20 sati nedeljno
Radno vreme je fleksibilno.
  • Komunikacijske (veštine međuljudske interakcije)
  • Organizacione
  • Analitičko razmišljanje
  • Tehničke, manipulativne veštine
  • Timski rad
  • Komunikativnost
  • Misaonost
  • Skoncentrisanost
  • Udubljenost
  • Radoznalost
  • Savesnost, odgovoronost
Lep osećaj kada vlasniku automobila rešite problem.
Autolimarski radnik radi u zatvorenim prostorijama, u različitim položajima tela, izložen je buci, prljavštini i prašini, a često i štetnim gasovima. Posao je fizički zahtevan, a moguće su i razne povrede. Zbog opasnosti od povreda, važno je poštovati propise o zaštiti na radu.
Neophodno je snaći se u dokumentaciji, jer vraćanje automobila u prvobitni oblik zahteva precizno praćenje crteža i uputstva iz tehničkih priručnika.
Potrebno je završiti srednju stručnu školu iz oblasti mašinstva, sa posebnim usmerenjem ka autoindustriji ili auto servisima. Takođe, postoje i obrazovni programi i kursevi koji pružaju specifično obrazovanje za ovu profesiju.
U ovom poslu ima mogućnosti za napredovanje.
Uzimajući u obzir promene na tržištu rada, za ovo zanimanje će biti posla za 5 narednih godina.