Baza zanimanja

Pilot/kinja

Piloti su dobro uvežbani profesionalci koji upravljaju avionima i helikopterima kako bi prevezli putnike, robu, poštu, unesrećene, gasili požare, prašili useve ili pomagali u pronalaženju kriminalaca. U zavisnosti od toga u kojoj delatnosti piloti rade, oni mogu biti odgovorni za prevoz civila, odnosno ljudi koji su kupili avio karte, a takođe mogu da budu pripadnici vojske ili prevoznici privatnih dobara, komercijalnih proizvoda ili drugih vrsta tereta.

Tip upotrebljene letelice zavisi od specijalizacije pilota. Neki piloti lete helikopterima, dok drugi voze veće komercijalne avione za prevoz desetina ili čak stotina putnika. Postoje i piloti koji lete sa avionima za transport velike pošiljke pošte, automobila, industrijske opreme i druge robe sa jedne lokacije na drugu. Najpoznatiji posao pilota je rad za avio kompaniju. Njihova primarna odgovornost je da upravljaju avionom, ali njihov dan se sastoji od mnogo sati obavljanja drugih zadataka: piloti proveravaju detalje i potvrde u vezi planova leta pre poletanja. Oni takođe vrše inspekcije pre leta i proveravaju evidencije letova pre odlaska, tokom leta, piloti su odgovorni za sigurnost cele posade i putnika u avionu, oni često moraju da donose važne odluke i u stalnom su kontaktu sa vazduhoplovnom upravom, kako bi ostali u toku sa promenama u planu leta ili sa bezbednosnim pitanjima. Piloti komercijalnog tereta rade u istom kapacitetu, a jedina velika razlika je da transportuju teret umesto ljudi.

Karijera pilota takođe je moguća i u vojsci, gde piloti transportuju vojno osoblje, vojnike, opremu ili robu za vladu. Vojni piloti voze mlaznjake, bombardere i helikoptere u borbenim, spasilačkim ili izviđačkim misijama. Neki vojni oficiri su zaposleni kao test piloti, koji ocenjuju nove i eksperimentalne prototipove aviona. U privatnom sektoru, piloti obično lete manjim avionima poput mlaznih ili lakih aviona. Oni su zaposleni od strane privrednika ili poznatih ličnosti i pružaju usluge na zahtev za sve putničke potrebe svojih klijenata. Piloti sa dovoljno iskustva u industriji mogu na kraju odlučiti da rade u obrazovanju ili čak osnuju privatnu školu avijacije i budu instruktori letenja. Kao instruktori u školi, piloti predaju perspektivnim budućim pilotima osnove letenja. Teme obuhvaćene privatnim časovima uključuju sigurnost, istoriju avijacije i procedure letenja.

Osim u malim letelicama, posadu obično čine dva pilota. Kapetan upravlja avionom i odgovoran je za ostalo osoblje prilikom leta. Drugi pilot, odnosno kopilot pomaže kapetanu u komunikaciji sa kontrolom leta, u praćenju instrumenata i upravljanju avionom.
Pilot i kopilot pre polaska pažljivo planiraju svaki let. Pomno proveravaju avion, kako bi bili sigurni da su motori, instrumenti s komandne ploče i ostali sistemi ispravni. Zatim proveravaju jesu li teret i roba ispravno ukrcani s obzirom na ravnotežu aviona. Sledeći korak je komunikacija sa dispečerima kako bi saznali kakva ih vremenska prognoza očekuje prilikom leta i na odredištu. Na osnovu tih informacija odabiru rutu, visinu letenja i brzinu leta, kako bi let bio najsigurniji, najudobniji i najbrži. Najteži deo pilotskog posla upravo je poletanje i sletanje. To je nešto što zahteva savršeno uigran rad pilota i kopilota. Kada avion ubrzava na pisti, kapetan se bavi pistom, a kopilot se koncentriše na komandnu ploču. Proračuni koji moraju biti precizno tačni su visina piste, temperatura, težina aviona, smer vetra, pa tako u trenutku kada avion dostigne brzinu za poletanje, kopilot obaveštava kapetana o svim ovim detaljima i kapetan podiže avion u let. Let je sam po sebi uglavnom jednostavan. Piloti uz pomoć autopilota i drugih instrumenata za upravljanje letom koordiniraju u skladu sa planiranom rutom. Oni komuniciraju sa kontrolama leta koje nadleću, kontinuirano motre komandnu ploču kako bi stalno imali svest o količini goriva, stanju motora, sistema za hlađenje i ostalih važnih sistema. Ako je let teži od očekivanog, piloti mogu zatražiti promenu rute i tada se savetuju sa kontrolom leta, kako bi dobili nove uslove za letenje. Ista je procedura kao i sa poletanjem, samo što sve mora biti još brže i efikasnije. Specijalizovani navigacijski instrumenti i specijalne karte omogućuju im da tačno odrede gde se nalaze. Ostali instrumenti pomažu im u održavanju smera sve do same piste, posebno kada pri sletanju ne mogu videti pistu. Kada slete, piloti popunjavaju dokumenta o tom letu i dostavljaju dispečerima. Ostale obaveze razlikuju se u zavisnosti od avio kompanije za koju piloti rade, pa tako oni zaposleni u malim avio kompanijama nisu dužni da brinu o točenju goriva ili putnicima koji se iskrcavaju.
Piloti se zapošljavaju u aviokompanijama, u avioklubovima, u vojsci, kao piloti helikoptera u policiji.
Piloti se dodatno školuju za svaki tip aviona kojim upravljaju. Svake godine obnavljaju znanje teorijskim ponavljanjem. Te obnove organizuju školski centri aviokompanija.
Svi novi piloti prolaze nekoliko nedelja kroz intenzivnu nastavu u simulatorima i učionicama pre nego što ih raspoređuju za let. Piloti u kompaniji, nakon što su uspešno završili i teoretsko i praktično školovanje za višemotorne avione, počinju kao kopiloti pripravnici. Aeroklubovi i druge organizacije koje nisu aviokompanije ne traže toliko letačkog iskustva, ali je komercijalna dozvola minimum koji se zahteva. Poželjno je iskustvo na tipu aviona na kojem će kandidat leteti.
U kompanijama se napredovanje obično temelji na vremenu provedenom u kompaniji, pa prednost imaju oni koji su duže u kompaniji. Napreduje se od pripravnika za mlađeg kopilota do mlađeg kopilota, zatim do kopilota pa starijeg kopilota. Nakon toga slede kapetanska mesta: mlađi kapetan, kapetan, instruktor.
od 6 meseci do 1 godine
preko 60 sati nedeljno
Radno vreme je fleksibilno.
  • Liderske (veštine vođstva)
  • Organizacione
  • Analitičko razmišljanje
  • Tehničke, manipulativne veštine
  • Veština rada pod pritiskom
  • Timski rad
  • Skoncentrisanost
  • Udubljenost
  • Savesnost, odgovoronost
  • Fleksibilnost
Stalno se putuje, a s obzirom na to da su nekada razlike između letova nekoliko dana, nudi se mogućnost upoznavanja mnogih novih zemalja i kultura.
Zbog neprekidnih promena u planiranoj avio kompaniji i čestim smenama u vremenu i opremi, piloti mogu raditi kasno noću, vikendom, pa čak i praznicima.

U slučaju komercijalnih pilota aviona, propisi zahtevaju osamočasovnu pauzu između smena, što podrazumeva noćenja u udaljenim gradovima ili zemljama. Oni koji lete na dugim linijama mogu patiti zbog raznih fizioloških promena usled čestih promena vremenskih zona. Na takvim letovima nužni su duži odmori.

Oni koji rade na zaprašivanju useva mogu biti izloženi štetnom uticaju hemikalija.

Iako letenje zapravo ne podrazumeva veliki fizički napor, odgovornost za sigurnost leta i zahtev da se brzo donose odluke pod pritiskom i stalno motrenje instrumenata može biti zamorno.
Primanja su među najvišima u našoj zemlji, iako su razlike velike, zavisno od toga ko je poslodavac. Plata se određuje na osnovu veličine, tipa i brzine aviona kojim piloti upravljaju i broja sati letenja. Dodaci se isplaćuju za dane provedene izvan baze i međunarodne letove. Primanja pilota razlikuju se zavisno i od toga je li reč o kopilotu, kapetanu ili instruktoru. Primanja iskusnih kapetana na velikim avionima s mnoštvom međunarodnih letova noću i praznikom mogu biti i do osam puta veća od prosečne plate u zemlji.

Pilotiranje je zanimanje koje se poverava veoma odgovornim i snalažljivim osobama koje nemaju poteškoća da prihvate autoritet i da se strogo drže propisanih pravila. Za pilote se biraju intelekturalno zrele osobe koje su sposobne da ovladaju procedurama, propisima i tehničkim podacima. Emocionalna inteligencija i zrelost, kao i mogućnost brzog donošenja odluka, takođe su nešto što svaki pilot mora da poseduje. Važno je snalaženje u prostoru i sposobnost predočavanja prostornih odnosa, brzo reagovanje i spretnost u izvođenju pokreta ruku i nogu, kao i te opažanja više signala istovremeno. Zdravstveno stanje pilota mora biti doslovno savršeno, zato su dozvole za letenje privremene i moraju se obnavljati konstantno. Čitav tim psihologa i psihijatara, kao i drugih lekara zaduženi su da provere spremnost i sposobnost osobe da bude pilot, te tako piloti ili oni koji tek treba da postanu piloti, vrlo često prolaze mnoge testove da bi dobili dozvolu da lete.
U ovom poslu ima mogućnosti za napredovanje.
Uzimajući u obzir promene na tržištu rada, za ovo zanimanje će biti posla za 5 narednih godina.