Baza zanimanja
Administrator/ka za održavanje računara (Sistem administrator/ka)
Sistem administratori svakodnevno proveravaju tehničku ispravnost računarskog sistema, otklanjaju manje kvarove i zastoje u radu sistema, obavljaju administrativne poslove s korisnicima, savetuju korisnike i objašnjavaju tehničke mogućnosti sistema. Ponekad pišu i jednostavnije programe, kako bi olakšali svoj posao, posao korisnika ili da se zaobiđe neki nedostatak postojeće programske podrške. Sistem administratori moraju dobro da poznaju tehničke osobine sistema koji održavaju, ali i osobine korisnika tj. njihove potrebe, nivo informatičkog znanja, programske pakete kojima se služe…
Sistem administratori često predlažu nabavku novih programskih paketa i opreme. U svetu informacionih tehnologija rešenja brzo zastarevaju, a na tržištu se svakodnevno pojavljuju nove verzije programa. Zato sistem administratori moraju stalno da prikupljaju informacije, istražuju mogućnosti novih rešenja i ugrađuju ih u sisteme. Međutim, svaka promena računarskog sistema donosi i probleme: ispadanje sistema iz rada, duži ili kraći zastoj, kao i nepredvidive probleme vezane uz interakciju novih i starih komponenti informacionog sistema. Zato sistem administratori moraju tačno da procene potrebe i ponuđene mogućnosti i doneti razumnu odluku o uvođenju novih programa ili opreme.
Nakon donete odluke, sistem administrator organizuje nabavku opreme i njenu ugradnju. Posebnu pažnju posvećuje korisnicima koje treba upoznati sa novostima u upotrebi sistema. U tu svrhu sistem administratori organizuju kurseve i sami učestvuju u podučavanju korisnika. Osim sa korisnicima, sistem administratori kontaktiraju sa proizvođačima softvera i hardvera, kako bi dobili sve potrebne informacije o funkcionisanju sistema i pronašli načine kako da izbegnu moguće greške.
S pojavom novih mogućnostima javljaju se i novi zadaci za sistemskog inženjera: zaštita podataka, privatnosti, autorizovani
pristup, registracija štetnih aktivnosti korisnika, kao i neželjenih provala u informacione sisteme...
Sistem administratori često predlažu nabavku novih programskih paketa i opreme. U svetu informacionih tehnologija rešenja brzo zastarevaju, a na tržištu se svakodnevno pojavljuju nove verzije programa. Zato sistem administratori moraju stalno da prikupljaju informacije, istražuju mogućnosti novih rešenja i ugrađuju ih u sisteme. Međutim, svaka promena računarskog sistema donosi i probleme: ispadanje sistema iz rada, duži ili kraći zastoj, kao i nepredvidive probleme vezane uz interakciju novih i starih komponenti informacionog sistema. Zato sistem administratori moraju tačno da procene potrebe i ponuđene mogućnosti i doneti razumnu odluku o uvođenju novih programa ili opreme.
Nakon donete odluke, sistem administrator organizuje nabavku opreme i njenu ugradnju. Posebnu pažnju posvećuje korisnicima koje treba upoznati sa novostima u upotrebi sistema. U tu svrhu sistem administratori organizuju kurseve i sami učestvuju u podučavanju korisnika. Osim sa korisnicima, sistem administratori kontaktiraju sa proizvođačima softvera i hardvera, kako bi dobili sve potrebne informacije o funkcionisanju sistema i pronašli načine kako da izbegnu moguće greške.
S pojavom novih mogućnostima javljaju se i novi zadaci za sistemskog inženjera: zaštita podataka, privatnosti, autorizovani
pristup, registracija štetnih aktivnosti korisnika, kao i neželjenih provala u informacione sisteme...
Privatni i javni sektor
Kursevi i obuke iz ove oblasti.
od 6 meseci do 1 godine
do 48 sati nedeljno
Radno vreme je fleksibilno.
- Organizacione
- Istraživačke
- Analitičko razmišljanje
- Tehničke, manipulativne veštine
- Veština rada pod pritiskom
- Timski rad
- Energičnost
- Misaonost
- Skoncentrisanost
- Udubljenost
- Savesnost, odgovoronost
Stalno usavršavanje u skladu sa dostignućima u oblasti informaciono-komunikacionih tehnologija.
Uglavnom se radi u sedećem položaju i pred kompjuterom.
Sistem administratori treba da poseduju sposobnost logičkog razmišljanja i smisao za rešavanje tehničkih problema. Sistem administratori treba da su okrenuti ka svojim korisnicima: strpljivi u komunikaciji s njima, sposobni da porepoznaju i prihvate njihove potrebe kao i sposobni da objasne pojmove i postupke korisnicima na jednostavan način.
Sklonost ka učenju novih sadržaja i spremnost za stalno usavršavanje posebno su važne odlike sistem administratora.
Sklonost ka učenju novih sadržaja i spremnost za stalno usavršavanje posebno su važne odlike sistem administratora.
U ovom poslu ima mogućnosti za napredovanje.
Uzimajući u obzir promene na tržištu rada, za ovo zanimanje će biti posla za 5 narednih godina.