Baza zanimanja
Vaspitač/ica
Vaspitač je osoba koja brine o deci tokom njihovog boravka u predškolskoj ustanovi, koja ih neguje, obrazuje, socijalizuje i usmerava na pravi put od samog početka života. Njegov rad se zasniva na planu i programu same institucije, koji su prilagođeni uzrastu i mogućnostima dece, a doneti uz saglasnost Ministarstva prosvete. Uz pomoć ovog plana, vaspitači mogu pratiti svoj rad i oceniti efikasnost rada sagledavanjem i praćenjem razvoja dece. Ukoliko postoji potreba, vaspitač može korigovati svoj plan na osnovu toka razvoja dečjeg interesovanja, što zavisi i od same snalažljivosti vaspitača. Kod nas se razlikuju dva tipa planova, propisanih od strane Ministarstva prosvete, a to su Plan A, koji vaspitaču daje mogućnost da prilagođava svoj program svom tempu rada i Plan B, koji je striktno određen.
Zavisno od uzrasta postoji nekoliko različitih dečjih grupa: jaslice (za decu od preve do treće godine života), srednju grupu (za decu od tri do pet godina) i predškolsku grupu (od pet do šest godina života).
U okviru svojih aktivnosti, vaspitač treba da vodi brigu o fizičkom, psihičkom, socijalno – emocionalnom, kognitivnom (spoznajnom) razvoju, o razvoju komunikacije i stvaralaštva. Za razvoj svakog aspekta dečjeg života veoma značajna je saradnja vaspitača sa stručnjacima lekarske, pedagoške, sociološke, psihološke i deektološke struke. Blagovremenim uviđanjem eventualnih nedostataka ili čak izuzetnih sposobnosti, detetov razvoj se može usmeriti u pozitivnom smeru. Takođe za to su bitne i analize koje vaspitač pravi na osnovu evaluacije programa koji je zacrtan za određeni period, tako da vaspitač, osim što ima obrazovno – vaspitnu ulogu, ima ulogu analitičara.
Ukoliko vaspitač doprinese pravilnom razvoju deteta, rezultati će biti vidljivi već na kraju određenog razdoblja, a
najviše polaskom u školu.
Zavisno od uzrasta postoji nekoliko različitih dečjih grupa: jaslice (za decu od preve do treće godine života), srednju grupu (za decu od tri do pet godina) i predškolsku grupu (od pet do šest godina života).
U okviru svojih aktivnosti, vaspitač treba da vodi brigu o fizičkom, psihičkom, socijalno – emocionalnom, kognitivnom (spoznajnom) razvoju, o razvoju komunikacije i stvaralaštva. Za razvoj svakog aspekta dečjeg života veoma značajna je saradnja vaspitača sa stručnjacima lekarske, pedagoške, sociološke, psihološke i deektološke struke. Blagovremenim uviđanjem eventualnih nedostataka ili čak izuzetnih sposobnosti, detetov razvoj se može usmeriti u pozitivnom smeru. Takođe za to su bitne i analize koje vaspitač pravi na osnovu evaluacije programa koji je zacrtan za određeni period, tako da vaspitač, osim što ima obrazovno – vaspitnu ulogu, ima ulogu analitičara.
Ukoliko vaspitač doprinese pravilnom razvoju deteta, rezultati će biti vidljivi već na kraju određenog razdoblja, a
najviše polaskom u školu.
Vrtić, predškolska ustanova
- Pedagoški fakultet u Vranju (Univerzitet u Nišu)
- Učiteljski fakultet u Prizrenu - Leposavić (Univerzitet u Prištini)
- Fakultet pedagoških nauka u Jagodini (Univerzitet u Kragujevcu)
- Pedagoški fakultet u Somboru (Univerzitet u Novom Sadu)
- Učiteljski fakultet na mađarskom nastavnom jeziku u Subotici (Univerzitet u Novom Sadu)
- Učiteljski fakultet u Beogradu (Univerzitet u Beogradu)
- Pedagoški fakultet u Užicu (Univerzitet u Kragujevcu)
- Visoka škola strukovnih studija za vaspitače - Gnjilane (Visoka škola strukovnih studija, Bujanovac)
- Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača Mihailo Palov (Visoka škola strukovnih studija, Vršac)
- Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača (Visoka škola strukovnih studija, Kikinda)
- Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača Novi Sad (Visoka škola strukovnih studija, Novi Sad)
Konstantno usavršavanje, pohadjanje seminara na temu vaspitanja i obrazovno - vaspitnog rada sa decom
preko 3 godine
do 20 sati nedeljno
Radno vreme je fleksibilno.
- Liderske (veštine vođstva)
- Komunikacijske (veštine međuljudske interakcije)
- Organizacione
- Kreativno razmišljanje
- Analitičko razmišljanje
- Pomagačke, humanističke
- Timski rad
- Komunikativnost
- Energičnost
- Druželjubivost
- Skoncentrisanost
- Savesnost, odgovoronost
- Dobrodušnost
Rad sa decom daje osećaj zadovoljstva, nema lepšeg osećaja od ljubavi i pažnje koje vam posvećuju deca. Ovaj posao takođe pruža mogućnost za kreativnost i maštanje.
Može biti naporan, fizički i telesno, kada se obavljaju određene aktivnosti sa decom.
Posao zahteva ljubav prema tom zanimanju i želju da se radi sa decom. Za obavljanje posla zahteva se puno strpljenja i posvećenosti.
U ovom poslu ima mogućnosti za napredovanje.
Uzimajući u obzir promene na tržištu rada, za ovo zanimanje će biti posla za 5 narednih godina.